Pawel Tamborski, copresedinte pe pietele emergente de actiuni la societatea britanica de brokeraj UniCredit CA IB Securities, care a intermediat cea mai mare Oferta Publica Initiala de titluri (IPO) din Europa in 2009, spune ca succesul unei IPO pe timp de criza depinde de valoarea ofertei si de masura in care compania poate fi un furnizor de lichiditate pentru investitori.
"Pietele emergente din Europa Centrala si de Est concureaza cu cele din China si Brazilia, de dimensiuni mult mai mari, pentru a atrage investitorii straini. Structura de dorit a unei IPO derulate in regiune in actualele conditii de piata este ca valoarea ofertei sa fie de cel putin 50 de milioane de euro pentru a atrage investitori straini, compania sa fie condusa de un management profesionist, sa aiba o poveste de succes si sa fie un furnizor de lichiditate", a declarat oficialul societatii britanice de brokeraj UniCredit CA IB Securities.
UniCredit a intermediat anul trecut cea mai mare IPO din Europa, derulata pe bursa de valori din Varsovia de compania poloneza de utilitati PGE, controlata de stat, prin care a atras fonduri in valoare de 1,4 mld. euro. Piata de IPO-uri din Polonia a fost una dintre cele mai dinamice, clasandu-se pe locul al treilea la nivel mondial cu o valoare a fondurilor atrase de aproape 1,6 mld. euro. Pe primul loc in 2009 s-a situat bursa newyorkeza, cu o valoare a pietei de IPO-uri de 1,9 mld. euro, locul secund fiind ocupat de bursa de la Londra, unde au avut loc oferte publice initiale de actiuni in valoare de 1,66 mld. euro. In 2009, pe bursa de la Bucuresti au avut loc doua IPO-uri, in valoare totala de 4 mil. euro, ambele derulate de doua fonduri inchise cu capital garantat administrate de societatea OTP Asset Management. La nivel european, piata de IPO-uri a incheiat anul 2009 cu o valoare de 6,8 mld. euro, la jumatate fata de volumul inregistrat i