Pe o piaţă imobiliară care abia se dezmorţeşte, segmentul spaţii comerciale pare să fie cel mai viguros. Branduri internaţionale şi-au anunţat intenţia de a deschide noi magazine atât în Bucureşti, cât şi în oraşele secundare. Totodată, hipermarketurile îşi continuă expansiunea, potrivit unui studio Jones Lang Lassale.
În primul trimestru, stocul modern de spaţii comerciale (centre şi galerii comerciale) a atins 580.000 mp. Iar până la sfârşitul anului, alţi 90.000 mp se vor adăuga acestui total, potrivit unui studiu Jones Lang Lassale. Este de aşteptat ca acest ritm să se păstreze şi anul viitor, când sunt anunţate proiecte care vor însuma 370.000 mp atât în Bucureşti, cât şi în alte nouă oraşe secundare. Branduri internaţionale care sunt deja la noi negociază extinderea în mai multe oraşe ale ţării, iar branduri care nu sunt, îşi anunţă deja posibila venire.
Reţelele alimentare urmează un trend dinamic
Discounterii alimentari precum Penny Market, Plus, Minimax sau Kaufland îşi continuă expansiunea reţelelor la nivel naţional, tentaţi probabil şi de dezvoltatorii şi proprietarii de centre comerciale care au adoptat o politică atractivă de vânzări. Ei continuă să acorde condiţii financiare tentante în vederea menţinerii unui grad ridicat de ocupare. Diferenţa faţă de acum doi ani însă, atunci când pe piaţă nu erau probleme, este că acum toată lumea este reticentă în a închiria un spaţiu într-un centru comercial nefinalizat. În vremuri mai bune, cei mai mulţi retaileri concurau în mod agresiv pentru a fi siguri că vor ocupa spaţiile dorite în cadrul proiectelor aflate în fază de construcţie. Tocmai de aceea, există proiecte în fază de aşteptare.
Care sunt chiriile?
Chiriile în centrele comerciale au rămas relativ stabile, fiind similare cu cele raportate în ultimul trimestru din 2009. Cele mai mari chirii pentru centre com