Grupul Transavia din Alba Iulia, cel mai mare producator local de carne de pasare, a finalizat anul trecut cu o crestere de 16% a cifrei de afaceri in lei si stagnare in euro, la 405,7 mil. lei (95,7 mil. euro), pe fondul schimbarii preferintelor de consum ale populatiei catre produsele ieftine.
"Transavia a crescut si in 2009, un an cu probleme economice, pentru ca am vandut tot ce am produs, desi la un pret mai mic. Atat pe piata interna, cat si pe cea externa solicitarile clientilor migreaza spre produsele ieftine, astfel incat nu te mai intreaba nimeni ce vinzi, ci cu cat", declara Ioan Popa, 53 de ani, fondator si director general al Transavia. El a adaugat ca nivelul de pret actual este similar celui din toamna anului 2007.
Astfel, daca un piept de pui refrigerat costa peste 16 lei in mai 2008 si 2009, in prezent, pretul acestui produs este de aproximativ 15 lei in lanturile de magazine din retailul modern. De asemenea, daca pretul un pui grill crescuse in iunie anul trecut la 10 lei, de la 8 lei in luna mai a aceluiasi an, in prezent acesta costa sub 8 lei. Aceasta schimbare a preferintelor de consum a determinat o diminuare a bugetului de promovare al Transavia in 2009, insa Popa nu a dezvaluit care a fost valoarea acestuia.
Problema industriei: incapacitatea de plata
In plus, actionarul Transavia sustine ca una dintre provocarile anului 2009 a fost faptul ca mai multi jucatori economici s-au confruntat cu situatii de incapacitate de plata.
"De aceea, preocuparile noastre au fost foarte mult fixate asupra analizei profunde a clientilor cu care lucram, pentru a preintampina situatii de neincasari de sume de la clienti".
Astfel, valoric, vanzarile cu care Transavia a finalizat anul trecut au fost sub cele estimate in primul trimestru al anului 2009 cand producatorul din Alba Iulia inregistra o crestere a cifrei de