- Editorial - nr. 557 / 26 Mai, 2010 In randurile ce urmeaza nu la circul politic cu care ne-au blagoslovit toate guvernele postdecembriste ma voi referi, ci la miraculoasa arta milenara, care, asociata cu "painea noastra cea de toate zilele" ("pane et circenses"!) are harul de a stimula adrenalina, de a descreti fruntile, redand zambetul pana si celor mai tristi dintre noi. In Roma antica, spatiul circului era destinat curselor de care si procesiunilor triumfale. Cuvantul "circus", in latina, provine din grecescul "kirkos", care inseamna "cerc, inel" _ sustin specialistii _ probabil datorita formei circulare a amfiteatrelor. Sa nu uitam, insa, de Circe (sau Kirke), o zeita "de rangul doi" a mitologiei grecesti, am putea zice, nu pentru ca era complexata si rea, ci din cauza "mezaliantei" parintilor sai: tatal ei era Helios, zeul soarelui, dar mama ii era oceanida (nimfa) Perseis. Asadar, zeita, nimfa sau vrajitoare, Circe locuia pe insula Aeaea, identificata uneori cu peninsula Monte Circeo din Italia. Ea avea puterea de a-si transforma dusmanii in animale, ajutata de potiuni magice. Homer ne spune, in "Odiseea", ca, atunci cand o parte din echipajul lui Ulise a debarcat pe insula ei pentru a o inspecta, Circe ii transforma pe greci in porci, servindu-le bucate vrajite la ospatul organizat in onoarea lor. Sosit sa-si salveze camarazii, Ulise va fi si el vrajit, devenindu-i iubit, desi acasa il astepta Penelopa. Autorii Antichitatii amintesc cel putin sase fii rezultati din legatura lor. Spre deosebire de alti cronicari ai vremii, Dionysus din Halicarnas sustine chiar ca fiii pe care i-a avut Circe cu Ulise ar fi fost Romus, Anteias si Ardeias, care au fondat cate o cetate ce le poarta numele: Roma, Antium si Ardeea. Iata, asadar, o alta legenda cu privire la intemeierea Romei! Circe este un personaj tragic, spectaculos si foarte interesant. Ea apare si in povestea