La Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a avut loc, ieri, dezbaterea cu tema "Profilul femeii jurnalist – între Anna Politkovskaia şi “fătucile din presă”, în cadrul căreia au fost prezentate şi rezultatele unui studiu internaţional cu privire la prezenţa femeilor în presă, realizat, anul acesta, de Global Media Monitoring Project, în în 127 de ţări. Sursa: Northfoto
Cercetarea arată că femeile sunt mai puţin prezente în presă decât bărbaţii, atât ca autoare de materiale de presă scrisă (35%), radio (27%) şi televiziune (44%), cât şi ca subiect de ştiri.
Primul Global Media Monitoring Project (GMMP) a fost realizat pe 18 ianuarie 1995 în 71 de ţări, scrie Mediafax, care adagă că acesta a fost coordonat de ONG-ul canadian Media Watch, cu sprijinul World Association for Christian Communication (WACC), care s-a ocupat în continuare de această cercetare. În schimb, la cel de-al patrulea GMMP, realizat în acest an, au participat 127 de ţări. Daniela Rovenţa-Frumuşani este coordonatoarea cercetării în România.
Puţine jurnaliste de politic şi economic
Deşi s-a constatat o creştere a numărului de absolvente ale facultăţilor de jurnalism, domeniile în care acestea sunt cel mai slab reprezentate sunt politica, economia, dar şi ca experţi în dezbaterile publice.
Dacă în urmă cu cinci ani, procentul materialelor jurnalistice semnate de bărbaţi era de 72%, anul acesta a arătat o tendinţă de echilibrare, cu 63% dintre materiale semnate de brăbaţi şi 37% de femei.
Pe de altă parte, ştirile centrate pe femei au crescut de la 17% la 24% în ultimii 15 ani, iar opinia publică prezentă în ştiri se apropie de paritate ca reprezentare a celor două sexe, fiind ilustrată în proproţie de 47% de femei şi de 53% de bărbaţi, comparativ cu 66% voci masculine ce reprezentau opinia publică în anul 2000. Cu toate acestea prezenţa femeilor în pre