2,3 mld. euro pentru construirea de autostrazi, 3,5 mld. euro pentru reabilitarea si intretinerea drumurilor nationale si alte 1,3 mld. euro pentru reparatii, sunt banii care au fost cheltuiti in perioada 2005-2009 de catre Ministerul Transporturilor pentru infrastructura de autostrazi si drumuri. Spre comparatie, CFR Infrastructura a primit doar 136 mil. euro de la bugetul de stat pentru investitii, la care se mai adauga circa 500 mil. euro din fonduri de la UE. Chiar daca sumele pentru rutier si feroviar difera foarte mult, rezultatele sunt similare - s-a modernizat doar 5% din reteaua de drumuri nationale si cai ferate.
In perioada mai sus mentionata la Ministerul Transporturilor s-au perindat trei ministri: Gheorghe Dobre (PD-L), Ludovic Orban (PNL) si Radu Berceanu (PD-L) care au avut pe mana 12,8 miliarde de euro, dintre care peste jumatate, circa 7,2 miliarde de euro, au fost alocati pentru investitii in infrastructura de drumuri si cale ferata.
Rezultatul? Au fost construiti doar 109 km de autostrada, iar calea ferata a fost neglijata fiind reabilitata doar 5% din lungimea totala. Luand in calcul preturile medii de la nivel european, Transporturile ar fi putut realiza de trei ori mai mult cu aceiasi bani.
Pretul mediu pentru un kilometru de autostrada este de 10 milioane de euro, 3 milioane de euro pentru centuri ocolitoare si 600.000-700.000 de euro/km de drum national reabilitat, astfel ca la un simplu calcul ceea ce s-a finalizat in perioada 2005-2009 ar fi putut fi realizat cu doar doua miliarde de euro.
Ce s-a realizat la drumuri. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a cheltuit in perioada 2005-2009 circa 7 miliarde de euro pentru construirea de autostrazi, centuri ocolitoare si reabilitarea de drumuri nationale, insa rezultatele au fost sub asteptarile constructorilor.
Valoarea cuprinde lucrarile de