La Cetatea Ştiinţei şi Industriei de la Villette din Paris s-a deschis o interesantă expoziţie consacrată contrafacerilor de tot felul. Un fenomen de societate care ne priveşte pe fiecare dintre noi.
La Cetatea Ştiinţei şi Industriei de la Villette din Paris s-a deschis o interesantă expoziţie consacrată contrafacerilor de tot felul. Un fenomen de societate care ne priveşte pe fiecare dintre noi.
"Contrafacerea, adevărata expoziţie care vorbeşte despre falsuri" se vrea înainte de toate o expoziţie civică şi pedagogică. Spaţiul uriaş şi dechis în care este prezentată expoziţia este împărţit pe mai multe şi ne dezvăluie diversitatea şi importanţa contrafacerii, a mizelor sale geopolitice şi juridice.
Sunt scoase în evidenţă ameninţările economice dar si cele sanitare.Totul pleacă de la definiţia cuvântului "contrafacere" - fake - în engleză şi a variantelor sale, apoi a contrariului său, adică originalul. Sunt puse faţă în faţă noţiunile de substitut şi marcă, autentic şi plagiat, creaţie şi parodie. Înaintând printre exponate, aflăm că prima lege care apăra descoperirile datează în Franţa din ianuarie 1791 şi a fost semnată de regele Ludovic al XVI-lea.
Nu numai omul copiază însă ci şi animalele. Pasărea liră care trăieşte în Australia este un imitator extraodinar care poate reproduce toate sunetele din anturajul său: cloxon, sirenă sau tastatura unui calculator.
A copia sau a reproduce serveşte însă şi pentru a difuza o operă. Totul este să nu abuzezi. Un ecran pe care se derulează un film subtitrat în franceză însoţit de o voce în engleză îi explică vizitaorului ce e o copie privată:
"Caricatura este şi o copie cât şi o critcă adusă celui caricaturat. Când eşti fan, ai tendinţa să-ţi imiţi idolul. Când îţi place muzica sau filmului unui autor, o copiezi adesea - mai ales dacă eşti tânăr şi fără bani. Când eşti mai mare, îţi