Numai 3% din soferi au fost penalizati de companiile de asigurari prin majorarea tarifului politei RCA (asigurare obligatorie de raspundere civila auto) din cauza accidentelor provocate in trecut de la momentul introducerii sistemului bonus-malus, adica de la inceputul acestui an.
Acest sistem presupune penalizarea soferilor cu accidente prin majorarea primei pentru RCA la momentul reinnoirii politei (acordarea de malus) si reducerea primei pentru cei cu un istoric "curat" (acordarea de bonus).
"Doar 3% din asigurati au primit malus de la introducerea sistemului bonus-malus. Inainte de introducere se presupunea ca 10-12% din asigurati vor avea malus", a declarat Mona Cucu, director in cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), prezenta ieri la Forumul International de Asigurari Reasigurari, organizat la Sinaia de Media XPRIMM. Sistemul bonus-malus functioneaza astfel: pentru soferii care au avut un accident in 2009, asigurarea RCA se scumpeste cu 30% fata de pretul de baza. La doua accidente, pretul asigurarii se majoreaza cu 80%, iar la trei accidente tariful se dubleaza.
Pe de alta parte, cei care nu au avut niciun accident in 2009 platesc cu 5% mai putin la reinnoirea politei daca o incheie pentru 6 luni sau cu 10% mai putin daca o incheie pentru tot anul. La momentul emiterii politei RCA, asiguratorii verifica existenta de accidente in trecut prin intermediul unei baze de date a CSA, denumita Cedam. Prin intermediul acestei baze de date, disponibila si pe site-ul CSA, utilizatorii pot verifica daca o masina este asigurata sau nu prin RCA prin introducerea numarului de inmatriculare sau a seriei de sasiu, in functie de cum a fost incheiata polita. Asigurarile RCA, alaturi de cele Casco, reprezinta cele mai importante linii de business ale companiilor de asigurari.
Fraudele, in crestere continua
Asiguratorii afirma ca, din c