Primul trimestru din an a debutat cu scaderi pe linie in sectorul bunurilor de larg consum, ultima reduta a crizei: cosul de cumparaturi mai mic si vizitele mai rare in magazine au adus un declin de 5% in volum in consumul casnic fata de T1 din 2009, arata studiul GfK Consumer Tracking din acest an.
Valoric, consumul din gospodarii s-a redus cu 2% in acest interval, dupa ce anul trecut inregistrase o crestere de 6%, pusa pe seama inflatiei.
Datele companiei de cercetare de piata GfK arata ca 2010 ar putea fi primul an cu scaderi in consumul casnic din 2001 si pana in prezent, dupa ce in 2009 acesta fusese salvat de la declin de mutarea consumului din afara casei (restaurante, baruri etc.) in interiorul gospodariei.
"Ultimul declin anual al consumului casnic a fost inregistrat in 2001 si a fost de 9% (in valoare)", a declarat Raluca Raschip, Consumer Tracking Director la GfK Romania, in cadrul unui eveniment organizat de companie. "Nimeni nu mai crede acum in revirimentul consumului in acest an", a afirmat la randul sau Oana Mirila, directorul departamentului de cercetare calitativa al GfK Romania. De altfel, compania a inregistrat in luna mai cel mai scazut nivel al increderii consumatorilor din ultima decada.
Cel mai mult s-a contractat consumul de produse nealimentare, categoria deodorantelor avand un declin de 25% in valoare in T1 fata de aceeasi perioada din 2009, iar sampoanele o scadere de 16%, mai arata studiul GfK. Bugetul gospodariilor pentru produsele de ingrijire personala s-a redus cu 7,4% in intervalul mentionat, de doua ori mai mult decat rata de declin a cheltuielilor pentru achizitia alimentelor.
Reprezentantii companiei de cercetare estimeaza ca declinul pietei bunurilor de larg consum se va accentua in urmatoarele trimestre din an, putand ajunge pana la 5% la finele lui 2010 din cauza pesimismului consumatorilor. "Rom