Femeile sunt mai puţin prezente în presă decât bărbaţii, atât ca autoare de materiale cât şi ca subiecte de ştiri. Conform studiului realizat anul acesta în 127 de ţări, printre care şi România, jurnalistele sunt prezente în presa scrisă în proporţie de 37%, în radio - 27%, iar în televiziune - 44%.
Studiul face parte dintr-o cercetarea globală „Who makes the news", ce a mai fost desfăşurată şi în anii 1995, 2000 şi 2005 şi care monitorizează prezenţa femeilor în televiziune, în radio şi în presa scrisă.
Ştirile despre femei, în creştere
Rezultatele înregistrate de cea de a patra monitorizare reflectă o creştere substanţială a prezenţei femeilor în câmpul profesiei de jurnalist. Ştirile centrate pe femei au crescut de la 17% la 24% în ultimii 15 ani, iar opinia publică prezentă în ştiri se apropie de paritate ca reprezentare a celor două sexe, fiind ilustrată în proporţie de 47% de femei şi de 53% de bărbaţi.
Daniela Rovenţa-Frumuşani şi Adriana Ştefănel au făcut o analiză pe plan naţional pe baza articolelor semnate şi publicate în „România liberă" şi în „Adevărul", în săptămâna care includea data de 15 martie (aleasă aleatoriu) în anii 1990, 1995, 2000, 2005 şi 2010.
Astfel, în 1990, doar 14,76% dintre articolele semnate în cotidianul „Adevărul", respectiv 15,38% în „România liberă", au fost scrise de femei. În 2010, balanţa de gen s-a mai stabilizat în cele două ziare. Astfel, 41,41% dintre articolele din „România liberă" şi 41,71% din cele din „Adevărul" au fost semnate de femei.
Totodată, femeile semnează 44,44% din articolele de pe prima pagină a ziarului „România liberă" şi 42,86% din articolele din cotidianul „Adevărul".