Primele trei luni ale anului au adus pentru cei mai importanti jucatori din piata petroliera scaderi ale volumelor vandute pe partea de retail intre 4% si 9%.
Desi majoritatea companiilor se bazau pe o redresare a van zarilor in a doua jumatate din 2010, masurile de austeritate impuse de Guvern anuleaza aceasta estimare, piata carburantilor indreptandu-se spre al doilea an de scaderi consecutive dupa ce in 2009 cererea s-a redus cu 6%.
In ciuda scaderii volumelor vandute, petrolistii au avut un atu care a facut ca acest picaj sa nu se resimta foarte tare in afaceri: cresterea accelerata a cotatiilor internationale la benzina si motorina concomitent cu deprecierea puternica a leului in raport cu dolarul american.
De la inceputul anului si pana in prezent, la Petrom, benzina s-a scumpit cu 8,5%, in timp ce pretul motorinei a crescut cu 10,7%.
"Vanzarile segmentului de rafinare si marketing au crescut cu 4% fata de primul trimestru al anului trecut in principal datorita majorarii preturilor", spun reprezentantii Petrom, cel mai mare jucator din piata de profil.
Compania a raportat vanzari de 2,85 de miliarde de lei (678 de milioane de euro) pe partea de rafinare si marketing, in crestere cu 4% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Cel mai bun rezultat a venit insa pe partea de profit operational, unde Petrom a raportat dupa multi ani un rezultat pozitiv ca urmare a vanzarii unor activitati neprofitabile cum a fost partea de petrochimie din cadrul Arpechim, una dintre cele doua rafinarii operate de companie.
"In primul trimestru al anului 2010 comparativ cu aceeasi perioada a anului 2009, s-a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri ca urmare a majorarii preturilor de vanzare ale produselor petroliere, principalele cauze ale acestei majorari fiind cresterea cotatiilor internationale cu 71% la benzina si cu 46% la mot