Statul roman a cheltuit in ultimii cinci ani 2 miliarde de euro prin subventionarea transportatorului feroviar de calatori CFR Calatori, companie care transporta din ce in ce mai putini pasageri si care a operat pe pierderi cumulate de 400 de milioane de euro din 2005 pana anul trecut. Unde s-au dus cele 2 miliarde de euro alocate de stat, daca numarul biletelor vandute de CFR Calatori a fost in continua scadere in ultimii cinci ani, traficul din 2009 fiind cu 32% mai mic decat cel din 2005, confortul pasagerilor nu s-a imbunatatit, iar flota de trenuri este inca deficitara?
"Spre deosebire de tarile din Occident precum Austria sau Germania, unde companiile feroviare sunt profitabile, CFR Calatori a ramas o companie sustinuta de stat, care va trebui, la un moment dat, sa intoarca spirala si sa aduca si bani la stat", a declarat Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare. El adauga ca transportatorul feroviar de stat poate fi considerat "o gaura neagra", in conditiile in care statul aloca bani si suporta pierderi, dar ca acest lucru este cauzat de faptul ca transportul feroviar de stat continua sa fie un transport social (prin reducerile de care beneficiaza elevii, studentii, pensionarii la biletele de tren).
Radu Berceanu, ministrul transporturilor si infrastructurii, a sustinut de mai multe ori ca Ministerul Transporturilor si Infrastructurii nu ar trebui sa mai aloce subventii pentru biletele elevilor, studentilor, pensionarilor si ca aceasta cheltuiala ar trebui sa revina Ministerului Educatiei sau Finantelor. Pana acum insa, nu s-a luat nicio masura in acest sens.
"Cea mai mare parte a banilor primiti de CFR Calatori de la stat, aproape 40% sunt folositi pentru a acoperi diferenta dintre pretul perceput la biletele de tren si costul de operare", spune Roseanu. Reprezentantii transportatorului feroviar de stat