Există o specie mai puţin obişnuită de femei care n-au astâmpăr, nu se mulţumesc cu nimic din ce le este dat - şi uneori le este dată o condiţie ingrată şi umilitoare, alteori una onorabilă, dar insuficientă pentru ceea ce işi doresc sau ceea ce natura proprie le cere. Un asemenea exemplar pare să fi fost şi Pan Yuliang (1899-1977), pictoriţa chineză a cărei biografie neobişnuită şi spirit nonconformist au atras-o pe scriitoarea americană Jennifer Cody Epstein. Aceasta ii urmăreşte traseul existenţial şi artistic in primul ei roman: "Pictoriţa din Shanghai".
Interesul pentru vieţile unor artişti rămaşi intr-o zonă de umbră sau penumbră, femei in mod deosebit, reflectă fascinaţia cititorilor pentru variatele forme ale confesiunii (jurnal, memorii, autobiografie, corespondenţă), ca şi pentru document, pe de o parte, iar pe de altă parte, probabil sub influenţa şcolii mentalităţilor din cercetarea istorică, preocuparea pentru părţile rămase obscure din fenomenele artistice majore.
Am descoperit-o pe Remedios Varo prin intermediul romanului "Vânătoarea de stele" de Zoe Valdes, vine acum altă revelaţie şocantă: Pan Yuliang, pictoriţa care trece dintr-o lume in alta, absorbind originalitatea din interferenţa celor două culturi atât de diferite - o moştenire fabuloasă depozitată in gene şi in amintiri, o receptivitate uluitoare faţă de innoirea adusă de impresionism in artă.
Autoarea a apelat la o succesiune de miniromane ca să construiască povestea unei astfel de vieţi. Primul ar fi cel al copilăriei - povestea orfanei se află miezul evoluţiei viitoare: inteligenţă şi rezistenţă psihică, reticenţă faţă de orice iubire şi devoţiune, retragere in sine şi voinţă imensă. Orfana este crescută de un unchi dependent de opiu, dar care are şi meritul erudiţiei de autodidact şi cel rar, de a o convinge să aibă incredere in ea insăşi, pentru că poate realiza tot c