Focurile de artificii au deschis, aseară, cea de-a XVII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Până pe 6 iunie, artişti din 70 de ţări vor scoate cultura în stradă.
Apă şi foc în inima Sibiului, „artă celestă” şi „teatru de intervenţie”, dans contemporan sau flamenco, teatru clasic şi teatru experimental, mii de anonimi şi vârfuri cu rezonanţă.
„Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu )FITS) continuă excelent proiectul «Sibiu, Capitală Culturală Europeană» şi-mi aminteşte de dorinţa lui Noica de a aduce aici capitala culturală a României. Un vis care s-a îndeplinit într-un fel mai grandios şi cu o mai mare deschidere internaţională decât şi-ar fi imaginat vreodată filosoful”, spune Łukasz Galusek, reprezentantul Research Institute for European Heritage/Institute for International Culture din Cracovia, la debutul celei de-a XVII-a ediţii a FITS. Este cel mai important festival anual de teatru şi de arte ale spectacolului din România şi al treilea ca importanţă din lume, după Edinburgh şi Avignon.
Este o ediţie care propune întrebări („Warum Warum” fiind doar una dintre ele) şi, speră organizatorii, cel puţin 350 de variante de răspuns, adică tot atâtea câte evenimente şiau găsit locul în programul de anul acesta.
Gazde şi invitaţi
Evenimentele sunt programate în 55 de spaţii de întâlnire, de la pieţele din centrul istoric al Sibiului la pietonala Nicolae Bălcescu, sălile Teatrului Naţional „Radu Stanca”, sediul Librăriei Humanitas, unde vor avea loc spectacole-lectură, sau aula Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu, care va găzdui conferinţe.
Şi dacă tot şi-au propus să pună întrebări, câteva răspunsuri vor veni de la o serie de personalităţi culturale invitate, precum Jonathan Mills, directorul festivalului de teatru din Edinburgh, Theodor Paleologu, Horia-Roman Patapi