Studenţii cer în facultate discuţii și teme interactive ca să poată gândi liber. Dacă profesorul îşi oferă cursurile online, încurajează studenţii ori consultă înainte de a le da sarcini, înseamnă că se apropie de principiul educaţiei centrate pe student.
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România, parte a Uniunii Studenţilor Europeni încearcă să convingă facultăţile din România să schimbe modul în care profesorii îşi predau materia. Un student de acum 20 de ani ar găsi lucrurile aproape neschimbate.
Mulţi profesori preferă încă dictarea - discuţiilor libere, metodele de abordare a subiectelor ramân eminamente teoretice. La Bucureşti, s-au întâlnit la sfârşitul lui mai, 100 de lideri ai studenţilor din Europa şi profesori, pentru a găsi variante de punere în practică a conceptului.
Studenţii vor să fie motivaţi să gândească
Robert Sala, vicepreşedintele Uniunii Europene a Studenţilor spune că, în multe dintre facultăţile din străinătate, studenţii sunt motivaţi să gândească, să facă cercetare singuri şi să lucreze în echipă. „Vrem să zgâlţâim sistemul şi la noi."
Profesorii dau vina pe subfinanţare
„Unii dintre profesorii universitari sunt sceptici. Ei nu cred că procesul de predare să fie centrat clar pe nevoile studentului, pentru că facultăţile sunt pline de studenţi, iar sistemul este subfinanţat.
Profesorul universitar, doctor inginer Marian Borza de la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca, spune că ar trebui schimbate fişele de post ale profesorilor:„Dacă nu este evaluat deloc pe partea de lucru cu studenţii, va fi foarte greu să le mai impunem o sarcină suplimentară care din nou nu va fi cuantificată. Ar fi bine ca împreună cu ministerul să ajungem la o modalitate de cuantificare pe fişa postului".
În majoritatea facultăţilor din statele europene, educaţia centrată