Javier Gimeno, decanul programului de Executive MBA al Insead, clasata pe locul cinci in topul celor mai prestigioase scoli de afaceri, potrivit cotidianului Financial Times, sustine ca o strategie de business axata pe investitie moderata, costuri fixe reduse, doua sau mai multe linii de business coordonate cu flexibilitate fata de piata pot duce afacerea spre succes, mai ales in mediul economic actual.
“In mod traditional oamenii de afaceri cred ca incertitudinea in ceea ce priveste strategiile de business este o greseala. Practica a demonstrat deseori ca o afacere condusa din aproape in aproape, fara investitii majore in prima faza, pe un model de businesss flexibil si adaptativ poate fi o solutie castigatoare”, afirma Javier Gimeno (foto), care preda cursuri de managementul riscului in cadrul programului de EMBA.
Pentru a-si sustine teoria, Gimeno a ales comparatia dintre doua business-uri promotori pe piata retailului online, compania americana Webvan si compania britanica Tesco.
Fondata la sfarsitul anilor ’90, cu ajutorul investitorilor Benchmark Capital, Sequoia Capital, Softbank Capital, Goldman Sachs si Yahoo, Webvan se angaja sa distribuie bunuri de larg consum in numeroase orase americane pe baza comenzilor online facute de clienti.
“Era primul business care se axa pe piata comenzilor online a bunurilor de larg consum, si au investit sume uriase – aproximativ un milliard de dolari in infrastructura. Modelul lor nu putea fi copiat”, spune Gimeno.
Acesta sustine, de asemenea, ca unele dintre principalele obiective pe care executivii trebuie sa le aiba cand vor sa puna pe picioare o afacere tin de evaluarea competitiei – sa se asigure ca modelul de business nu poate fi copiat, obiectiv deseori atins prin investitii masive si de stabilirea clara a unui plan de business.
“Webvan avea totate ingredientele unei afaceri