Piata de leasing, cel mai lovit sector al economiei in 2009, si-a continuat declinul si in primul trimestru din acest an, inregistrand o scadere de 32% a valorii bunurilor finantate, pana la 242,7 milioane de euro, potrivit datelor Asociatiei Societatilor Financiare (ALB).
In 2009 piata de leasing a scazut cu 72%, pana la 1,33 mld. euro.
"Una dintre principalele cauze ale acestei evolutii (din primul trimestru - n. red.) o constituie birocratia excesiva si de lunga durata a procedurii judiciare de executare silita, precum si lipsa unor masuri fiscale si macroeconomice de sustinere a agentilor economici in perioada de criza financiara", a declarat Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB.
De la debutul crizei firmele de leasing au recuperat mii de masini, echiapmente si bunuri imobiliare de la clientii care nu si-au mai putut plati ratele. Din aprilie anul trecut procedura de recuperare a fost ingreunata prin introducerea obligativitatii obtinerii acordului unui judecator pentru recuperarea bunului finantat. Piata a ramas dominata de finantarile auto (autovehicule de pasageri, vehicule comerciale grele si usoare), cu o valoare de 141,5 mil. euro, in scadere cu 36% fata de primele trei luni din 2009.
Sectorul finantarilor pentru echipamente s-a diminuat cu 61%, pana la 35 mil. euro. In schimb, finantarile pentru real estate s-au majorat cu 43% fata de aceeasi perioada din 2009, pana la 66,2 mil. euro. Aceasta evolutie se datoreaza in principal tranzactiilor de tip sale & lease back, al caror numar a crescut. Aceste tranzactii presupun vanzarea unui imobil sau teren de catre o companie catre firma de leasing, iar apoi inchirierea acestuia, compania obtinand astfel lichiditati.
Cea mai mare parte din finantari, 95%, a fost acordata clientilor corporativi, retailul avand o pondere de 4%, iar sectorul public - de 1%. "Valoarea totala a por