Indicele încrederii companiilor şi consumatorilor în economia României, calculat lunar de Comisia Europeană (CE), s-a deteriorat în mai faţă de aprilie, inversând trendul după patru luni de îmbunătăţire, cei mai îngrijoraţi arătându-se furnizorii de servicii, retailerii, dar şi consumatorii.
Astfel, indicele Economic Sentiment Indicator (ESI) pentru România a scăzut la 76,4 în mai, de la 83,6 în aprilie, după ce a înregistrat creşteri timide pe parcursul primelor patru luni ale anului, de la 80 în decembrie 2009.
Încrederea în economie a revenit astfel cu puţin sub nivelul din noiembrie anul trecut.
În timp ce indicii încrederii din industrie şi construcţii au stagnat în mai faţă de aprilie, la -10, respectiv -41, valori care arată pesimism şi îngrijorare în rândul companiilor de profil, rezultatele sondajelor din sectorul serviciilor, din retail şi din rândul consumatorilor au avut rezultate mai slabe decât în luna anterioară.
Astfel, după ce a trecut la un nivel uşor pozitiv în aprilie, indicele încrederii din sectorul serviciilor a coborât în mai la -13, de la 1, iar în retail indicatorul a coborât la -11, de la -3.
Consumatorii din România au rămas, ca de obicei pe parcursul recesiunii, cei mai pesimişti dintre cei intervievaţi lunar de CE. Indicele încrederii consumatorilor a scăzut în mai la -56, de la -47 în aprilie, nivel care sugerează îngrijorare semnificativă în rândul populaţiei privind perspectivele economice.
La nivelul Uniunii Europene, indicele ESI a scăzut de asemenea pentru prima dată după o lungă perioadă de timp, coborând de la 100 în aprilie la 98,4 în mai. Scăderea a fost influenţată însă parţial de schimbarea metodologiei de derulare a studiilor, atenţionează CE, precizând însă că modificarea nu afectează trendul evoluţiei, ci numai magnitudinea fluctuaţiilor.
În UE, indicele încrederii din industrie