In hipermarketuri, ofertele promotionale aduc pana la o treime din vanzari, iar in showroom-urile auto sunt singurele strategii care mai atrag clienti. Fenomenul discountului ia amploare: consumatorii spun ca au lasat mai multi bani in hipermarketuri si magazine discounter in primul trimestru.
Pe pietele mari de consum, anul 2010 a debutat cu scaderi de vanzari, iar raspunsul marilor retaileri si al producatorilor a fost intensificarea promotiilor. Pariul va fi si mai mare dupa ce masurile de austeritate anuntate de autoritati vor intra in vigoare, spun jucatorii din piata.
"Consumatorii cer intr-adevar preturi mai mici, dar retailerii sunt cei care forteaza nota prin promotii foarte agresive la produsele din cataloage, astfel incat pretul normal nu mai este atractiv prin comparatie cu cel la oferta", spune Gunter Grieb, directorul executiv al retelei de magazine cu discount Profi.
Primele studii despre consumul gospodariilor publicat in 2010 arata ca discounterii, cei mai ieftini retaileri, continua sa castige teren in sectorul alimentar. Ca si anul trecut, magazinele care au pariat pe o politica de discount generalizat au castigat cel mai mult la capitolul rulaje, arata datele companiei de cercetare a pietei GfK: in primul trimestru, romanii au cheltuit in magazinele discounter cu 12% mai mult decat in aceeasi perioada din 2009. Avansul a venit atat din cresterea numarului de clienti, cat si din majorarea bonului mediu de casa cu 8% in sectorul de profil.
Doar pietele agroalimentare au inregistrat un avans mai mare decat discounterii in T1, de 22%, insa cu acelasi numar de clienti, potrivit studiului citat.
Criza a accelerat dezvoltarea segmentului de discount: daca in prima jumatate din 2008 acesta avea o cota de 6% pe piata bunurilor de larg consum, la finele lui 2009 procentajul ajunsese la 9%. Spre comparatie, in 2005 retelele de m