Criza actuala este o buna oportunitate pentru manageri sa isi regandeasca modelul de business, orientandu-se spre produsele cu valoarea adaugata mai mare si implicit preturi mai mari, dupa ce in anii trecuti s-au concentrat in special pe reducerea costurilor, spune Misu Negritoiu, directorul general al ING Bank.
"Principala problema in Romania este eficienta operationala. Managerii companiilor locale si-au concentrat eforturile mai degraba in directia imbunatatirii eficientei operationale. Oportunitatea lor acum, pe criza, este sa invete sa-si reformeze modelul de business cu strategii pe termen mediu si lung", afirma Negritoiu, care are in spate o experienta de 25 de ani in pozitii de conducere, in trei regimuri - de la comunism la perioada de tranzitie si economia de piata.
Seful ING spune ca orientarea exclusiva spre obtinerea unui cost mai redus este o conditie necesara, dar nu suficienta pentru obtinerea unei profitabilitati superioare si in final se dovedeste un "razboi de uzura".
In schimb, pozitionarea strategica ar insemna obtinerea unei profitabilitati mai bune fata de concurenti prin obtinerea unui pret mai mare pentru propriul produs. Aceasta este insa conditionata fie de pozitionarea pe o treapa superioara in lantul valorii, asa cum se incearca in cadrul industriei auto, fie prin inovare si aducerea de produse noi, ceea ce este insa putin fezabil pentru firmele romanesti.
Deocamdata Romania se situeaza inca in stadiul de economie de factori, avand avantajul competitiv al unei forte de munca relativ bine calificate si ieftine, in timp ce tehnologia este asimilata prin importuri si investitii straine directe. Un pas inainte important ar fi trecerea la o economie bazata pe investitii, in care avantajul competitiv consta in capacitatea de a produce bunuri si servicii de calitate prin metode eficiente.
Negritoiu spune ca "diamant