Problemele fiscale actuale din Europa se pot rezolva. Marea Britanie, Suedia, Finlanda, Danemarca, Irlanda, Franta, Belgia, Portugalia, Grecia, Italia, Austria, Olanda au trecut prin ajustari bugetare masive in ultimii 25 de ani. Tarile mediteraneene au optat pentru modelul de ajustare bazat cu prioritate pe cresterea taxelor si impozitelor. Tarile nordice s-au axat pe diminuarea agresiva a cheltuielilor publice. Tendintele se mentin in reactiile actuale la criza economica.
Ultimele decenii probeaza insa consolidarea bugetara mai instabila si ca recesiunea economica a lovit mai aprig in randul tarilor mediteraneene, in timp ce relansarea economica a fost mult mai rapida in tarile nordice. Ajustarile mari bazate pe reducerea cheltuielilor nu sunt, asadar, obligatoriu recesioniste. Nici nu inseamna moartea politica a guvernelor care le implementeaza! Doar intr-o treime din cazurile analizate au survenit schimbari de guverne. Restul au supravietuit turbulentelor sociale. In situatia in care criza fiscala in Europa se inrautateste, amenintand insanatosirea economica globala, vom sti pe cine sa dam vina: pe actualii lideri ai Europei!
I. Experienta europeana a ultimilor 25 ani arata ca au existat 12 ajustari fiscale de amploare, chiar de pana la 11% din PIB. Cel putin 5 ani de actiuni ferme se impun necesare in acest efort de ajustare. Chiar daca tinta este atinsa, economiile in cauza sunt in continuare intr-o situatie instabila (vezi tabel 1 in atasament).
- Grecia a realizat o ajustare de amploarea a 10-12% din PIB, asa cum e obligata sa faca acum, la inceputul anilor ’90. Danemarca si Italia au realizat ajustari similare.
- Portugalia, Suedia, Finlanda, Belgia au facut ajustari ale deficitelor de 8-9% PIB.
II. Modele de ajustare fiscala agresiva. Exista diferente semnificative in modul in care s-au obt