Anul acesta are avantajul oportunitatilor de extindere - spatii de retail in conditii financiare mai bune – insa si dezavantajul schimbarilor de atitudine in obiceiurile de consum si al unui buget de cheltuieli redus fata de anul precedent si rational alocat, considera Ramona Stanciulescu, CEO-ul Rafar, divizia de fashion si hospitality a grupului RTC.
In 2009 rulajul Rafar a depasit 14 mil. euro, nivel atins in 2008, insa cresterea s-a datorat exclusiv deschiderii de noi magazine.
Astfel, daca anul 2008 a reprezentat dezvoltarea extensiva si accelerata a retailului de moda, 2009 a fost un an al recesiunii si de adaptare la vanzari mult mai mici. In acest context, Rafar a redus costurile prin relocarea sau inchiderea de magazine si a pus accent pe accelerarea business-urilor Debenhams si Aldo. In plus, in 2009 compania a sistat aducere unor noi branduri sau preluarea unora existente deja pe piata, in special din cauza resurelor limitate de finantare, dar si a incertitudinii rezultatelor acestor proiecte noi, argumenteaza Ramona Stanciulescu (foto).
Daca in 2008, suprafata de vanzare totala a Rafar a crescut cu peste 170% (de la 4.440 mp la inceputul anului, la peste 12.000 mp la finalul lui 2008), in 2009 cresterea a fost de doar 25%, pana la 15.000 mp.
“In 2009 am devenit mult mai prudenta si am invatat sa accept sa renunt: am renuntat la unele branduri din portofoliu si cred ca a fost cea mai dificila decizie. Am hotarat pentru sustinerea business-ul Rafar sa incheiem colaborarea cu unele branduri pe care le adusesem in Romania la inceputul crizei. Startul lor a fost unul dificil, clientii in 2009 nu au mai avut deschiderea de a experimenta noi concepte si ele au devenit astfel imposibil de salvat”, explica Stanciulescu.
Una dintre directiile principale in care Rafar a optimizat costurile a fost renegocierea contractelor cu furnizori