Criza a dat o noua fata publicitatii locale in 2010, care se apropie, ca volum, de cea din 2005. Advertiserii nu cheltuie intr-o tara fara consum. Toate mediile clasice pierd, Internetul este singurul care mai creste, insa cu volume mici. Acestea sunt premisele unei piete de publicitate care mai e tinuta in spate doar de marii advertiseri internationali, spun realizatorii studiului anual Media Fact Book.
Nimeni nu a scapat de criza. Dupa o usoara revenire in primele 3 luni ale lui 2010, cand advertiserii incepeau sa mai dea drumul la punga (crestere de 2,5% fata de aceeasi perioada a anului anterior - n.r.), aprilie si mai au intors totul la 180 de grade. Bugetarii risca sa ramana fara venituri, guvernul anunta masuri de austeritate, se naste intrebarea "urmeaza un nou val al crizei"? Consumul a inceput deja sa scada, dupa ce, observa intr-o nota usor ironica realizatorii Media Fact Book, cheltuielile bugetare au crescut cu 2,6% in 2010 vs. 2009.
O buna parte a populatiei active din Romania va trebui sa se descurce cu bani mai putini, in timp ce multi vor ramane fara job-uri.
Este pentru prima data in istoria de 14 ani a Media Fact Book cand marja de eroare a factorilor care au dus la estimarile pietei este una mult mai mare, precizeaza specialistii care l-au lansat.
"Ne permitem o marja de eroare considerabila in predictiile pentru a doua jumatate a lui 2010. Sunt pur si simplu prea multe variabile. In privinta lui 2011, situatia e si mai neclara", spune Octav Popescu, vicepresedintele Initiative Romania, grupul de comunicare care editeaza Media Fact Book.
Cu marja de eroare aferenta, lucrurile stau astfel pentru piata media locala in 2010: toata piata scade cu 9% fata de 2009, ajugand la 308 milioane euro. Aproape aceeasi suma s-a investit doar in TV in 2008, anul de gratie al economiei romanesti. Dupa ce a pierdu