Vanzarile de aparate electronice si electrocasnice in Romania in primul trimestru al anului au inregistrat cea mai mare scadere la nivel european, de 25%, piata locala fiind urmata la mare distanta de piata slovaca (-6,1%), Republica Ceha (-1,1%) si Rusia (-1%), potrivit statisticilor companiei de cercetare de piata GfK.
Celelalte piete europene monitorizate au consemnat o revenire usoara a consumului de pana la 2% in primele trei luni ale anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Romania s-a confruntat insa cu o accentuare a temerii consumatorilor de a face noi achizitii, iar cumpararea de produse electronice si electrocasnice s-a bazat aproape exclusiv pe nevoia imediata de inlocuire.
"Avem o piata in mare majoritate de inlocuire. Este clar ca achizitiile sunt mai reduse, iar sectorul imobiliar, unde aveam programe de echipare cu dezvoltatorii, este rapus de mult", a declarat Cristian Moanta, directorul de marketing al Altex, cel mai mare retailer local de electronice si electrocasnice.
Cu toate ca Altex si-a pastrat pozitia de lider in retailul de electronice si electrocasnice, vanzarile companiei s-au diminuat cu 50% anul trecut.
Pentru 2010 principalii retaileri de electronice si electrocasnice au estimat ca piata va avea un nivel similar cu cel din 2009 pentru produsele electronice si electrocasnice, respectiv mai mult de 800 de milioane de euro.
Fata de Romania alte piete europene au incetinit declinul si chiar au raportat cresteri. Astfel, Spania, care in 2009 vedea o contractie de 12,6%, a revenit in primul trimestru din acest an cu o crestere de aproape 3%. Vanzarile electroIT din Spania au valorat 4,8 miliarde de euro in perioada ianuarie - martie 2010.
In acelasi fel, Grecia, care desi intampina dificultati economice si sociale, a trecut de la -6,9% in 2009 la o crestere de 1,3% in trimestrul un