Piata media va scadea cu 9% fata de anul trecut, pana la 308 mil. euro, valoare neta, arata raportul Media Fact Book, o analiza a pietei romanesti de media realizat de compania Initiative Media Romania, parte a grupului de comunicare Lowe.
"Prima parte a anului a fost marcata de un optimism in piata media care s-a tradus intr-o usoara crestere cu 3-4%. Noile masuri anuntate de Guvern care vor duce la o scadere a consumului ne determina sa estimam o scadere a pietei de publicitate cu 9%, de la 339 mil. euro cat se inregistra anul trecut, a spus Octav Popescu, vicepresedintele Initiative Romania.
Cu toate ca a inregistrat reduceri semnificative, cu 34%, televiziunea a ramas anul trecut mediul de comunicare care a atras cea mai mare parte a bugetelor de advertising, respectiv 222 milioane de euro. Pentru acest an estimarile sunt in scadere, la 209 milioane de euro, insa TV-ul va continua sa ramana in top, fiind printre cele mai ieftine canale de comunicare.
Printul, cel mai afectat
Printul a fost cel mai afectat anul trecut si a absorbit 37 mil. euro, aproape la jumatate fata de anul anterior, iar perspectivele pentru 2010 sunt de scadere cu 27%, pana la 27 mil. euro.
Outdoorul a fost la fel de afectat ca si printul, scaderea de anul trecut fiind de 40%, pana la 42 mil. euro, in special din cauza lipsei de masurare si evaluare. In 2010, publicitatea stradala va continua si ea sa scada pana la 35 mil. euro.
In ceea ce priveste internetul, investitiile in publicitate atrase sunt estimate de Initiative Media la 14 milioane de euro in acest an, fata de 13 milioane de euro in 2009, acesta fiind singurul canal de comunicare in usoara crestere fata de anul trecut, insa sub nivelul din 2008. "In 2009, publicitatea online a avut cea mai mica scadere a volumului, iar acest fapt a fost determinat de cresterea numarului de utilizatori si de faptul