Romania se afla in aceeasi situatie in care se gasea Italia in urma cu 40 de ani in privinta consumului de ulei, spune Fabio Fabris, export manager Europa de Est al producatorului italian Monini.
In prezent, in Romania consumul anual de ulei de masline este de doar 0,1 kg/capita, in conditiile in care in Italia acesta se situeaza la 12 kg/capita. Si tari precum Grecia si Spania se bucura de un consum ridicat de ulei de masline per cap de locuitor, de 18 kg, respectiv 11 kg.
“Pe timp de criza am observat ca oamenii sunt mai atenti la sanatate, cumpara mai putin, insa de o mai buna calitate. In Italia nu te poti adresa unui cumparator pentru a-I sugera un anumit tip de ulei, pentru ca el stie deja ce vrea, ce brand prefera. In Romania, consumatorii sunt destul de derutati si deseori achizitioneaza in functie de pret sau de intuitie. Suntem in aceeasi situatie in care era Italia in urma cu 40 de ani, insa piata are potential de crestere”, explica Fabio Fabris.
Piata uleiului din Romania a atins anul trecut un volum de 2,2 mil. litri, segmentul sansa (pomace) avand o pondere de 47% (in scadere fata de nivelul de 70% detinut in 2007), urmat de ulei extra virgin (37%), specialitati ulei (samburi struguri, orez, ulei aromatizat) – 11%, ulei pur – 5%. Pentru acest an, oficialul Monini estimeaza o stagnare a industriei la nivelul din 2009, urmand ca din 2011-2012 piata sa se relanseze.
“Totul depinde insa de o serie de aspecte precum evolutia cursului valutar, a materiei prime si a preturilor altor tipuri de ulei”, spune Fabris.
In Romania produsele Monini sunt comercializate de filiala locala a grupului austriac Cyrom, companie care importa si sucurile naturale Pfanner. Cyrom a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 12,3 mil. euro si are 142 de angajati.
Dupa primele 5 luni ale acestui an compania a inregistrat o crestere a afaceri