Din „Calea Ferată Minieră Ardeleană”, prima linie feroviară îngustă din România, au rămas doar traversele, dar un grup de oameni vrea să reînvie Mocăniţa şi s-o transforme în atracţie turistică. Sursa: RUDOLF HANZELIKSursa: PILU GĂINĂ/ARHIVĂSursa: REMUS SUCIU
1 /.
Cea mai veche cale ferată îngustă din România, datând din anii 1859, Hunedoara - Govăjdie, a dispărut în etape în ultimii 10 ani. Autorităţile locale se rezumă, deocamdată, la vorbe, în timp ce un grup de tineri inimoşi din Hunedoara încearcă, prin mijloacele lor modeste, să salveze ce se mai poate.
Ei au lansat o petiţie pe internet în care solicită restaurarea căii ferate şi transformarea ei în obiectiv turistic. „Am strâns până acum 800 de semnături. Ideea este simplă şi perfect aplicabilă: calea ferată să treacă în proprietatea Primăriei Hunedoara (linia se află acum în posesia societăţii Talc Dolomită Zlaşti, parte a grupului Tender - n.r.), apoi se poate întocmi un proiect european pentru refacerea liniei. Fără poduri şi podeţe, costurile ar fi de 1,5 milioane de euro pentru cei 13 kilometri până la Govăjdie”, spune Dan Bera, unul dintre autorii demersului.
Iniţiative similare au avut succes în alte ţări europene, mai ales că turiştii adoră plimbările cu trenuleţe vechi. „Susţin şi eu ideea şi vă promit că nu mă voi rezuma doar la încurajări”, spune primarul Hunedoarei, Ovidiu Hada.
De la Castel la primul furnal
Ideea e mai veche: turiştii care vin la Castelul Corvinilor nu trebuie decât să iasă din curtea monumentului, să se urce în trenuleţul tras de mocăniţă şi să facă o plimbare de neuitat până la furnalul de la Govăjdie, unic în Europa, locul în care s-au turnat mare parte din piesele aflate şi acum în structura de rezistenţă a Turnului Eiffel.
„Nu cunosc costurile, dar dacă s-ar aduce specialişti care să coordoneze lucrări