Chiar daca romanilor le plac produsele noi si mai ales cele din zona tehnologiei, vanzarile de echipamente de telecomunicatii si IT pe piata locala sunt printre cele mai mici din Europa, in spatele tarii noastre aflandu-se doar Slovacia. Astfel, romanii cumpara telefoane si accesorii care valoreaza de aproape 25 de ori mai putin decat cele cumparate de germani, arata datele GFK Temax, un studiu trimestrial realizat de compania de cercetare GFK in 18 tari europene.
Totodata, in timp ce in majoritatea tarilor europene s-au inregistrat cresteri in primul trimestru al acestui an, Romania a continuat sa raporteze scaderi, in special in domeniul vanzarilor de produse de telecomunicatii si IT, unde diminuarile au fost de peste 30% comparativ cu ianuarie-martie 2009.
Pe de alta parte, in Europa de Vest, vanzarile de telefoane mobile si accesorii au atins 5,1 miliarde de euro, in crestere cu 4,9% fata de primul trimestru al anului trecut.
Cu toate ca piata romaneasca a scazut semnificativ in acest domeniu, atat din cauza diminuarii sumelor pe care consumatorii le-au alocat cumpararii de noi produse, dar si produselor oferite la preturi de operatorii telecom, un lucru comun atat in Romania, cat si restul Europei este cresterea segmentului de telefoane inteligente (smartphone).
De exemplu, in Europa de Vest, 40% din cresterea pietei a fost determinata de telefoanele inteligente precum iPhone, BlackBerry, Nokia ori terminalele care utilizeaza platforma Android realizata de Google (de exemplu, HTC ori Motorola).
Anul trecut, vanzarile de telefoane mobile au fost estimate la patru,cinci milioane de exemplare de catre retailerii de telefoane mobile si operatorii telecom, telefoanele inteligente insemnand circa 3,7% din totalul vanzarilor ca volum.
In ceea ce priveste valoarea pietei, in 2009 piata de telefoane mobile era estimata la 253 de milioane