Un an de criza a intors vanzarile pe magazin ale gigantului Metro Cash & Carry - cel mai mare jucator din comert - la nivelul din primul an al sau de operare pe piata romaneasca.
Reteaua a raportat anul trecut vanzari de 1.230 mil. euro pe cu 23 de unitati, adica un rulaj mediu de 51 de milioane de euro pe unitate, in scadere cu 17% fata de 2008.
Spre comparatie, la finele lui 1997, primul an operational intreg al companiei in Romania, intr-o perioada in care reteaua germana era singurul retailer strain de pe piata, Metro raporta vanzari de 102 mil. euro cu 2 magazine.
Mai mult, nemtii au facut profit pe piata romaneasca dupa doar trei ani de la deschiderea primei unitati la nivel local, in 1998.
Rezultatele retelei locale din primii ani i-au suprins chiar si pe nemti si au aratat potentialul enorm al comertului din Romania.
"Pe atunci clientii se inghesuiau in magazine si era cererea atat de mare incat la un moment dat am fost nevoiti sa cumparam oua din piata pentru a avea produse la raft", isi aminteste Christian Morath, directorul general al Lasselsberger Romania, fost angajat al departamentului de achizitii al Metro Cash & Carry Romania in primii ani operationali ai retelei.
Omul din spatele intrarii Metro pe o piata netestata de investirori straini este fostul tenisman Ion Tiriac, unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri romani in acest moment. Tiriac a ramas in 13 ani la aceeasi participatie in Metro Cash & Carry Romania (de 15% din actiuni).
In primii ani, varful de vanzari al Metro a fost atins in 1999, cand reteaua a inregistrat rulaje medii de 56 de mil. euro pe unitate, pentru a fi depasit abia in 2006, cand perspectiva intrarii Romaniei in Uniunea Europeana a adus o explozie in consum.
2006 a marcat si intrarea diviziei de hipermarketuri a grupului german (Real) in Romania si o schimbare de strategie la re