Lipsa infrastructurii corespunzătoare este principalul motiv pentru care România pierde teren în faţa altor ţări din Europa Centrală şi de Est în privinţa atragerii de investitori în sectorul spaţiilor industriale şi logistice.
O suprafaţă de 150.000 de metri pătraţi de spaţii logistice urmează a fi finalizată în acest an, potrivit reprezentanţilor companiei de consultanţă imobiliară King Sturge. Asta înseamnă cu 25% mai puţin faţă de anul trecut. Şi tranzacţiile pe acest segment au scăzutla 40.000 de metri pătraţi în 2010, faţă de 53.000 de metri pătraţi în ultimul trimestru al anului trecut, pe o piaţă cu un grad de neocupare de 12-14%.
Scăderi pe toată linia
Anul acesta s-au înregistrat mai multe tranzacţii ca număr, dar de dimensiuni mai mici. „Firmele de retail şi companiile de distribuţie sunt cele care creează cererea şi mai puţin cele de producţie”, declară Irina Iliescu, consultant în cadrul King Sturge. Astfel, activitatea din acest an din acest sector a fost susţinută de companiile de logistică şi distribuţie care şi-au mutat activitatea în alte amplasamente.
Şanse pierdute
Deschiderea României la Marea Neagră precum şi deja celebra poziţionare geografică strategică sunt atuurile care ridică potenţialul ţării noastre în ochii companiilor de logistică şi transport. Infrastructura mai mult decât deficitară anulează însă complet aceste avantaje. „În principiu, ar fi mai avantajos ca timp şi bani să aduci marfă din Shanghai la Viena prin portul Constanţa decât prin Rotterdam”, spune Robin Martens, director general al Arhicom, companie de logistică româno-olandeză. Lipsa unui culoar mixt autostradă-linie ferată, dar şi a unui transport eficient pe Dunăre, care să lege Constanţa de Timişoara, face însă ca ţara noastră să piardă aceste operaţiuni de tranzit. Martens mai trece la capitolul „minusuri” ale României în raport