Sunt regimuri juridice distincte pentru pilotaj şi serviciu de siguranţă, în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia
Piaţa transportului maritim este caracterizată de opacitate şi de asimetrie de informaţii
În urma analizei pieţei serviciilor de transport maritim, investigaţie declanşată la începutul anului trecut, Consiliul Concurenţei a constatat că există o serie de disfuncţionalităţi de natură anticoncurenţială, în special în cadrul activităţilor conexe sau auxiliare transportului maritim. "În cazul porturilor maritime româneşti, datorită specificităţii lor (porturi de tranzit, volum scăzut de mărfuri, lipsa unor armatori stabili ş.a.), piaţa transportului maritim este caracterizată de opacitate şi de asimetrie de informaţii. (...) Un alt aspect specific pieţei româneşti este dependenţa navlurilor (navlu - preţ transport neregulat) şi tarifelor (tarif - preţ transport regulat) practicate la nivelul porturilor maritime româneşti de factori externi, precum pieţele de navluri din regiune şi politicile tarifare adoptate la nivelul marilor companii maritime de pe glob, pe fondul lipsei unei flote comerciale naţionale competitive şi implicit a unei pieţe de navluri autohtone", a comunicat ieri Concurenţa.
În cazul pilotajului navelor, serviciu de siguranţă, în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia Consiliul Concurenţei a constatat că există regimuri juridice distincte pentru acelaşi serviciu. "Astfel, există zone în care acest serviciu este concesionat unui singur operator, dar şi zone în care serviciul este prestat în mod concurenţial, ceea ce creează confuzie în rândul beneficiarilor", notează autoritatea.
Monopol pe piaţa serviciilor de încărcare-descărcare
În sectorul serviciilor de încărcare-descărcare nave, Consiliul a constatat că numărul redus de operatori portuari specializaţi pe manipularea unor anu