Aflăm că, în câteva zile, va intra în vigoare o măsură legislativă suplimentară pentru combaterea evaziunii fiscale : O.U.G. privind combaterea evaziunii fiscale, care modifică Legea 241/2005, pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale. Ceea ce înseamnă că, din moment ce, la nivel guvernamental, s-a decis schimbarea strategiei de luptă a autorităţilor cu acest flagel, ceva nu a funcţionat în acest mecanism. Fie au existat puncte vulnerabile în legislaţie, fie în modul în care a fost aplicată, fie şi una, şi alta.
Mai aflăm, în urma conferinţei de presă susţinute în comun de miniştrii Internelor şi Finanţelor, respectiv Vasile Blaga şi Sebastian Vlădescu, (ca o reconfirmare a unei stări de fapt), că un rol major în economia subterană îl joacă (pe lângă afacerile cu produse accizabile – tutun, produse petroliere, alcool –, comerţul intracomunitar şi nedeclararea veniturilor) contrabanda cu ţigări. Or, este (re)cunoscut, mare parte din tutunul ilicit care circulă pe piaţa neagră provine din duty-free-uri.
Speraţi că s-a decis o nouă încercare de desfiinţare a acestora, după cea din martie, când ministrul de Interne dăduse o ordonanţă în acest sens, ordonanţă pe care o instanţă din Vâlcea a făcut-o zob, pavând cu filele sentinţei drumul spre bunăstare al tuturor magazinelor tax-free din România (singurul stat comunitar unde acestea funcţionează la frontiere)? Nu. Duty-free-urile, aflăm, nu dispar, doar că vor plăti taxele anticipat şi le vor recupera făcând dovada ieşirii mărfurilor din ţară. În schimb, transportul a mai mult de 500 de pachete de ţigări de contrabandă iese din sfera contravenţiilor şi redevine infracţiune.
Clemenţa faţă de duty-free-uri este, însă, contrariantă în contextul în care, anul trecut, anunţă reprezentanţii Gărzii Financiare, prejudiciul estimat a fi cauzat de contrabanda cu ţigări (mare parte, rulate prin duty-free-uri