O inedită expoziţie a lui Lucian Bernhard, “strămoşul” afişului publicitar, s-a deschis ieri la Muzeul de Artă.
Reclama era sufletul comerţului şi pe laînceputul secolului al XX-lea, iar puţinii designeri publicitari se bucurau deaprecierea unor companii legendare, precum Bosch sau Pepsi. Unul dintre cei maiimportanţi designeri de profil a fost Lucian Bernhard, ale cărui afişe, firme,coperţi de carte, ilustraţii pentru benzi desenate sau pachete de ţigări suntexpuse, de ieri, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca. Afişe de reclamăla restaurante, cafenele, cârciumioare, la celebrele piane Steinway sau “cum săeconomisiţi săpunul”, la “Manoli Dandy Cigarettes” sau cerneala Pelikan, laPepsi şi legendarele bujii Bosch figurează, în original, în expoziţiaorganizată la Cluj. Organizatorii, Muzeul de Artă şi Centrul Cultural German,au selectat şi alte simboluri publicitare ale lui Lucian Bernhard, care a creatceea ce azi numim “corporate identity”, adică un ansamblu de produsepublicitare ale unei mărci, pentru ţigările Manoli sau siropul de tuse REM,între altele. Astfel, expoziţia prezintă mari firme din tablă, care se foloseauca panouri stradale, pachete sau cutii pentru ţigări, etichete de băutură, bachiar şi coperte de carte sau benzi desenate ale artistului. Bernharddemonstrează şi acum, la apogeul dezvoltării industriei publicitare, oinventivitate notabilă. Influenţat de artele plastice de la începutul secoluluiXX, în special de “Jugendstil”, el creează atât afişe “romantice”, cum e cel laCafe Astoria, cu o ghirlandă de trandafiri, cât şi altele uşor ironice, precumla ţigările “Manoli Dandy”, unde apare un “metrosexual” de la 1900. La altrestaurant, lingura, furculiţa şi cuţitul sunt legate laolaltă cu o panglicăroşie, pentru a “provoca” interesul familiilor burgheze, atente la ţinutamorală a locului. în alt afiş însă, la băuturi, apar diverse personaje cu nasulroşu ş