Exporturile au continuat ascensiunea in aprilie intr-un ritm accelerat, urcand cu 33,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut, favorizate de cererea externa, in special pe segmentul auto pentru Dacia. "Evident exporturile au beneficiat de cererea externa, un impact major avandu-l exporturile auto in ultimele 12 luni, dar, in acelasi timp, deteriorarea mai rapida a cererii interne a mentinut dinamica importurilor in urma dinamicii exporturilor", a comentat Catalina Molnar, senior economist RBS Bank. Dupa ce in primele doua luni exporturile au crescut cu un ritm anual de peste 20%, martie a consemnat o scadere la 16,7% pentru ca in aprilie cresterea sa fie de 33,3%. Molnar a explicat ca aceste "socuri" sunt induse de evolutiile volatile din perioada martie-aprilie 2009. "Este evident ca avansul PIB nu poate sa provina din consumul intern, in scadere. Singura sansa este ca Romania sa acumuleze crestere economica din exporturi. Un leu mai slab ar ajuta. Multe tari au decis slabirea monedelor pentru a-si stimula economiile", a declarat Radu Craciun, director investitii la Eureko Pensii. Problema este ca Romania are doar 25% pondere a exporturilor in PIB fata de 50-60% in Cehia sau Ungaria.
Pentru a ajuta exporturile si economia, Craciun considera ca la nivelul politicii monetare focalizarea ar trebui sa se mute de pe cursul de schimb pe dobanzi. "Un leu relativ puternic alaturi de dobanzi mari pe piata interbancara nu au cum sa ajute exporturile si cresterea economica. Nu pledez pentru o devalorizare masiva, dar o depreciere concomitent cu reducerea dobanzilor ar fi de natura sa ajute economia".
In ultimele zile moneda nationala s-a depreciat semnificativ ajungand la nivelul de la sfarsitul anului trecut.
Pe medie, ritmul anual al exporturilor s-a mentinut peste 20% in primele patru luni ale anului 2010. In acelasi timp, importurile si-au accelerat