Cei doi giganţi din industria băuturilor răcoritoare - producătorii Pepsi şi Coca-Cola - care deţin împreună aproape trei sferturi din piaţa locală de profil, şi-au văzut volumele de vånzări scăzånd cu peste 10% în 2009 în Romånia faţă de 2008.
2009 este primul an în care s-au lovit de scăderi importante de consum, potrivit datelor din anuarul de business al Romåniei "Cei mai mari jucători din economie", care va apărea pe piaţă la sfårşitul lunii iunie.
Raportul financiar al companiei elene Coca-Cola Hellenic pe 2009 arată un declin de 12% al volumelor de vånzări pe piaţa romånească, comparativ cu anul anterior. 2009 a anulat practic creşterea înregistrată de companie în 2008 faţă de perioada anterioară.
La råndul său, Pepsi Americas - preluat integral în acest an de gigantul american PepsiCo - a raportat o scădere a volumelor våndute la nivel local de peste 10% (double digit) în acelaşi interval.
Schimbare de trend
Într-un singur an, giganţii din soft drinks au trecut astfel de la creşteri de vånzări double digit (de peste 10%) la scăderi de peste 10% pe o piaţă care anterior crizei promitea creşteri de consum pentru încă mulţi ani.
Cel mai probabil, cele două companii au resimţit cel mai puternic contracţia consumului în afara casei, segmentul HoReCa (hoteluri, restaurante) în special avånd un declin important din cauza scăderii veniturilor populaţiei. Şi datele din comerţ arată însă scăderi mari de consum: segmentul băuturilor răcoritoare carbonatate s-a contractat anul trecut cu 16% în volum faţă de 2008, pe o piaţă a băuturilor în declin cu 15%, potrivit unui studiu realizat în retail de compania de cercetare a pieţei MEMRB.
Mergånd umăr la umăr în scăderi, îmbuteliatorii locali ai Pepsi şi Coca-Cola au rămas la cote de piaţă similare în ultimul an, potrivit estimărilor ZF.
Avånd puţin peste 50% din vånzările t