…GfK Trust Index 2010 – probabil cel mai respectabil instrument de masurare a perceptiilor publice de-a lungul si de-a latul planetei, a dat ieri publicitatii rezultatele pentru Romania. Politicienii, ca de obicei, se plaseaza in coada clasamentului cu doar 11%, in vreme ce pozitiile fruntase sunt ocupate de pompieri (91%), cadre militare (88%) si oamenii bisericii (86%).
Pana aici nimic deosebit. Politicienii ocupa ultimele pozitii cam in toate tarile studiate, in vreme ce pompierii se plaseaza constant printre fruntasi. In ansamblu, europenii au o parere mai buna (75%) despre politisti decat romanii (50% – trend ascendent, totusi) si despre judecatori (62% versus 42%). Ma-ntreb de ce.
Ceea ce mi se pare, insa, de-a dreptul fascinant, de-abia acum urmeaza: cand vine vorba nu despre “incredere” ci despre “respect”, oamenii care lucreaza in publicitate urca pe locul trei, imediat dupa oamenii bisericii si cei din armata! Nu am nimic cu creatorii de publicitate – dimpotriva. Un spot publicitar reusit ma incanta aproape cat un film bun (chiar daca nu m-a determinat niciodata sa cumpar vreun produs) si, de cate ori aveam ocazia, devoram reclamele de la Noaptea Devoratorilor de Publicitate. Am amici care lucreaza in domeniu, cum am cunostiinte bune care lucreaza intr-un domeniu inrudit – consiliere politica y compris la capitolul imagine. In ambele cazuri este vorba de o arta a ambalarii produsului in scopul vanzarii.
In acest caz, mi se pare, insa, graitoare dscrepanta dintre “incredere” si “respect“. Atentie! E vorba despre “respect”, nu despre, sa zicem, ”admiratie“! Pot admira, bunaoara, o femeie frumoasa sau un sportiv talentat, ceea ce nu presupune neaparat ca-i si respect. Si, totusi, romanii nu au incredere in oamenii de publicitate, dar ii … respecta. Stiu, cu alte cuvinte, ca sunt mintiti, dar respecta faptul ca sunt mintiti frumos.
Mult