Un nou business care ia amploare în România este cel cu terminalele de plată instant - unde pot fi achitate facturile la utilităţi şi cumpărate bilete de tren sau de autocar.
Unul dintre jucătorii pe această piaţă este ZebraPay, care în prezent are 60 de astfel de terminale în ţară. Compania doreşte ca până la sfârşitul acestui an să fie instalate peste 1.000 de terminale în ţară, iar în cinci ani, aproape 8.000. Cele 60 de terminale de plată au fost instalate în Bucureşti, Braşov, Constanţa, Cluj, Ploieşti şi Iaşi, în staţii de metrou, supermarketuri, mall-uri, dar şi universităţi, precum cea româno-americană. Înfiinţată anul trecut în luna octombrie, compania dezvoltă un business în franciză, astfel produce terminalele, le instalează softul, încheie şi parteneriatele cu diferite companii şi le vinde apoi cu aproape 3.000 de euro. Veniturile celor care cumpără astfel de dispozitive provin din comisioanele stabilite cu companiile partenere.
"Acest model de business este unul răspândit în celelalte state europene, printre care şi Franţa sau Marea Britanie, dar afacerea noastră este inspirată mai mult din fostele ţări sovietice, precum Rusia, unde există 20.000 de astfel de terminale", a declarat Radu Ciorbea, acţionarul majoritar al companiei. Potrivit lui Ciorbea, care conduce ZebraPay împreună cu alţi doi asociaţi, unul dintre avantajele acestor terminale este plata rapidă şi faptul că nu se stă la cozi. Investiţia iniţială în ZebraPay este estimată la aproape jumătate de milion de euro.
Cum funcţionează aceste terminale? Se conectează la internet prin GPRS şi sunt utilizate pentru achitarea facturilor la utilităţi, reîncărcarea cartelelor prepaid, achiziţionarea biletelor de autocar, tren, concerte sau cumpărarea de muzică. Spre exemplu, atunci când cumpără muzică, utilizatorul introduce banii, iar un link de unde poate descărca melodia cumpărat