- Diverse - nr. 569 / 11 Iunie, 2010 Intr-o cugetare a sa, carturarul Nicolae Iorga spunea: "Scoala adevarata este aceea care te invata sa fii propriul tau dascal, cel mai bun si cel mai aspru". Aforismul nu este doar o vorba frumoasa, el transmite un adevar, indica un principiu esential pentru reusita actului educational, pentru implinirea misiunii pe care o are in viata noastra, a fiecaruia, aceasta institutie importanta pe care o numim scoala. Poate ca ar trebui sa reflectam si la faptul ca Scoala nu-si implineste cu adevarat menirea ei daca pregateste subiectii ei _ copilul, adolescentul, tanarul _ numai pentru "acum" si "aici", si nu si pentru "viitorime" si, de ce nu? pentru "vesnicie"! Cate sisteme de invatamant s-au perindat chiar si numai intr-o jumatate de veac? De pilda, imediat dupa 1948, dupa Reforma atee a invatamantului, scoala romanesca s-a organizat dupa model "sovietic": cursul primar - de patru clase; gimnazial _ de trei clase, si liceal _ tot de trei clase; anul scolar avea "patrare" sau "trimestre", notarea se facea de la: 1 la 5. Manualele, cate erau _ la liceu _ cuprindeau, intr-o singura carte, materia la o anumita disciplina, pe tot cursul acestei trepte (trei ani!). Nu se studiau in liceu latina, muzica, Geografia Romaniei, in schimb, se studiau Geografia U.R.S.S., Bazele darwinismului si A.L.A. (Apararea Locala Antiaeriana). Bacalaureatul se sustinea din sapte discipline de invatamant, dintre care nu lipseau limba rusa si bazele darwinismului. Daca un elev era "prins" ca mergea la "film" _ in afara matineului, care era precedat cu necesitate de un "jurnal" propagandistic _ era exmatriculat pe trei zile, cu scaderea notei la purtare sau o alta sanctiune. Daca un adolescent era corigent la mai mult de doua materii, fie si in timpul anului, era exmatriculat! Asa se face ca din Generatia 1957 a Liceului ( numit pe atunci Scoala Medie Mixta