„Ke nako“ („A venit momentul“): acesta este sloganul celei de-a 19-a ediţii a Campionatului Mondial de Fotbal organizat în Africa de Sud.
Continentul Negru găzduieşte pentru prima dată un campionat mondial de fotbal. Pe acest continent se află nouă dintre cele mai sărace zece ţări din lume. Aici vor sosi cei mai mari jucători ai lumii, ale căror salarii anuale reprezintă o treime din produsul intern brut al unui stat precum Guineea Bissau. Cu toate acestea, africanii nu invidiază pe nimeni şi toată lumea, cu mic şi mare, din Capetown şi până în Johannesburg, aşteaptă să îi vadă la treabă pe cei mai mari fotbalişti ai planetei.
„Sudafrica 2010“ este doar una dintre loviturile câştigătoare ale elveţianului Sepp Blatter, preşedintele Federaţiei Internaţionale de Fotbal, cu sediul în Zürich. Blatter şi secretarul său general, francezul Jérôme Valcke, ştiu clar ce vor. Intenţia lor este să deschidă o nouă piaţă de consum în ţara cea mai bogată de pe Continentul Negru. Şi pentru asta se folosesc gratuit de cele mai mari vedete ale sportului cu balonul rotund, pentru că acestea nu sunt plătite de FIFA, ci de cluburile şi companiile care îi sponsorizează. Leo Messi, Cristiano Ronaldo şi Kakà sunt doar câteva dintre superstarurile care vor dubla practic investiţiile FIFA în acest campionat african. Potrivit statisticilor, FIFA a scos din buzunar 1,2 miliarde de euro, sperând să câştige însă 2,5 miliarde.
Profit pentru sud-africani
Dacă Olimpiada a adus Grecia în pragul falimentului, se aşteaptă ca această Cupă Mondială să aducă Africii de Sud o creştere economică estimată între o jumătate de punct şi un punct din produsul intern brut (aproximativ patru-opt miliarde de euro). De altfel, în discursul rostit la sfârşitul anului, preşedintele Jacob Zuma le-a vorbit celor 47 de milioane de conaţionali mai ales despre fotbal: „Cupa Mon