In urma cu doua saptamani, anticipam editia cu numarul noua a Festivalului International de Film Transilvania drept una de rascruce.
Pe de o parte, TIFF-ul venea cu o oferta ametitoare de filme si evenimente pentru cinefili, coborand asupra Clujului "o stare de gratie"; pe de alta parte, organizatorii trageau semnale de alarma in legatura cu viitorul festivalului, acuzand o lipsa de implicare mai sustinuta din partea factorilor de decizie locali. Exact asa a si fost sa fie. Pe durata celor 10 zile, TIFF-ul a pendulat in permanenta intre frumusete si amaraciune. Filmele captivante, proiectiile deosebite si evenimentele speciale au alternat cu discursuri grave si luari de pozitie nemaiintalnite pana acum in istoria acestui festival.
Dracula la Bontida
Sa incepem insa cu ce-a adus mai bun TIFF-ul la aceasta editie: 240 de filme din 47 de tari au satisfacut cele mai exigente asteptari si cele mai ciudate gusturi ale celor aproximativ 55.000 de spectatori, care au vizionat filme in 14 locatii. De pomina va ramane, cu siguranta, proiectia in aer liber a peliculei alb-negru "Dracula" (realizata in 1931!), organizatorii reusind sa creeze o atmosfera electrizanta vizionarii filmului, prin alegerea locatiei: curtea Castelului Banffy, din localitatea Bontida, o constructie din secolul al XVII-lea.
Cinefilii, asteptand amplasarea ecranului in Piata Unirii din Cluj Filmul a fost proiectat pe un ecran amplasat in fata unui corp al castelului inca nerenovat, fara geamuri, iar in interior au fost plasate lumini care au colorat cladirea in rosu. Efectul lor si al decorului de legenda a fost amplificat de coloana sonora oferita live de chitaristul american Gary Lucas, un impatimit, de altfel, al legendei lui Dracula.
O alta noutate binevenita anul acesta la TIFF a fost amplasarea unui ecran gigant in centrul orasului, in Piata Unirii