Trei antreprenori au anticipat declinul economic românesc încă din 2008 şi au restructurat rapid afacerile. S-au numărat printre primii şefi de companii private care au simţit că valul recesiunii va lovi România. Atunci, şi-au revizuit bugetele şi au tăiat costurile. Trei lecţii de supravieţuire.
Căderea băncii Lehman Brothers în toamna anului 2008 nu i-a lăsat indiferenţi pe Dan Ştefan, proprietarul companiei de închirieri auto Autonom, pe Radu Enache, acţionarul majoritar al lanţului hotelier Continental şi pe Ovidiu Buluc, care controlează distribuitorul de medicamente Farmexim.
Mai citeşte şi:
Dosar: Chipul crizei în Uniunea Europeană
În acel an, când România sărbătorea creşterea economică de basm (de peste 7% ), cei trei antreprenori puneau la cale strategii pentru „zile negre". Au început cu îngheţarea salariilor angajaţilor, cu reducerea personalului şi au continuat să taie, cu atenţie, „crengile moarte din propriile afaceri": au revizuit bugetele, au căutat finanţare externă şi au eliminat clienţii rău-platnici.
Când criza a lovit din plin, erau pregătiţi. Totuşi, planurile lor pot fi încurcate de lipsa de predictibilitate a sistemului fiscal, de schimbările macroeconomice şi de modificările cursului valutar. Pentru această situaţie, cei trei oameni de afaceri au pregătite alte planuri.
DOAR UN REGRET
Pe o piaţă auto în care vânzările s-au prăbuşit anul trecut la jumătate, iar leasingul auto a căzut cu 72% faţă de 2008, afacerea lui Dan Ştefan a reuşit să reziste. Antreprenorul de 31 de ani deţine, împreună cu fratele său, o companie de închirieri de automobile. Are o flotă de 650 de autovehicule în 20 de oraşe din ţară, cu peste 60 de angajaţi.
Nu are experienţa lui Ovidiu Buluc sau a lui Radu Enache, dar anii petrecuţi la studii în Franţa l-au învăţat că, în orice business, trebuie s