Patru dintre cei mai cunoscuţi executivi de pe piaţa locală cred că în România nu există lideri - dictatori în sens negativ, ci mai degrabă lideri ambiţioşi, capabili să-şi "crească" angajaţii atât de bine, încât aceştia să se poată transforma mai apoi în antreprenori. Ştiu liderii români să-şi formeze succesori? Ce şi-ar dori executivii de top să lase în urmă? După ce trebuie să se ghideze un manager pentru a deveni un adevărat lider?
Pentru omul de afaceri Marius Ghenea, de al cărui nume se leagă fondarea retailerului de electrocasnice, electronice şi produse IT Flamingo, lider poate fi numit cel care are posibilitatea de a crea generaţii succesive de lideri - antreprenori.
"Suntem pe punctul de a schimba o paradigmă: marea majoritate a businessurilor de succes nu au fost realizate de mari antreprenori, ci de echipe de antreprenori. De aceea, în prezent nu se poate vorbi de lideri dictatori, pentru că nu pot exista echipe de dictatori", a spus Ghenea, proprietarul grupului Fit Distribution, cu activităţi de distribuţie IT şi comerţ online, prezent la un eveniment organizat de Fundaţia Post Privatizare şi editura Curtea Veche Publishing.
Şi Dragoş Roşca, CEO al fondului de investiţii Gemisa Investments, crede că nu există lideri agresivi pe piaţa locală, ci lideri carismatici, care ştiu să-şi valorifice angajaţii şi să se ghideze după principii clare de business.
"Companiile nu sunt democraţii, în care şefii să fie aleşi de angajaţi. Rolul liderului este de a duce mai departe o viziune, un crez care a stat la baza succesului afacerii şi ale cărui decizii să fie apreciate. Nu cred în leadershipul dictatorial negativ, cred în genul de lider care îi ascultă pe cei din jurul lui, care are capacitatea de a utiliza talentele dintr-o companie", a spus Roşca.
Pe de altă parte, Mihaela Berciu, consultant de imagine acreditat de Association of Im