Deși nu a ridicat un “zid” între internauți și web, după modelul chinez, Kremlinul a reușit să înăbușe dizidența, învingând-o cu propriile ei arme
“În Federația Rusă nu se exercită nicio formă de control asupra Internetului. Evident, aici, ca în toate domeniile, trebuie să veghem ca legea să fie respectată...dar asta este de competența autorităților. Controlul Internetului și vegherea la respectarea legii sunt două lucruri complet diferite”, spunea Vladimir Putin, în 2007, când încă deținea funcția de președinte al Rusiei.
După ce a devenit președinte, în 1999, Vladimir Putin a tratat cu deosebită atentie mass-media rusească, pe care, în primii ani ai săi la Kremlin, a reușit să o fidelizeze, subordonând-o regimului. Referindu-se la media vizuală din rusia, Paul Goble, editorialist al Moscow Times, sugera că “telespectatorii sunt transformați într-un soi de retro-societate, care primește informații, doar în forma și măsura dorită de autorități”.
În a doua jumătate a deceniului, Internetul a devenit mijlocul preferat de informare al criticilor guvernului și a tuturor celor care simțeau nevoia unei alternative la mediul audio-vizual. Coroborând aceste tendințe cu creșterea naturală a accesului rușilor la Internet, autoritățile au devenit din ce în ce mai sensibile la acest mediu.
În ciuda asigurărilor date de Vladimir Putin, începând cu 2007 s-a observat o creștere exponențială a prezenței pe Internet a partidului de guvernământ și a simpatizanților săi. Chiar Putin a încurajat candidatii la o funcție parlamentară să comunice prin intermediul blogurilor cu potențialii votanți. Pe de altă parte, oameni de afaceri fideli Kremlinului au achiziționat afaceri de succes din domeniul online. Încă din 2006, grupul Kommersant, deținut de un loialist putinian, Alișer Usmanov, președinte al unei subsidiare a Gazprom, a achiziționat Gazeta.ru, una din cele