Bancherii au la dispoziţie zece zile pentru a adapta contractele de credit pentru clienţii individuali la noile condiţii de transparenţă adoptate săptămâna trecută de Guvern. Clienţii care au semnat contracte în trecut va trebui să semneze acte adiţionale într-o perioadă de trei luni prin care să beneficieze de noile condiţii.
O sarcină imposibilă, afirmă bancherii, care spun că la nivelul sistemului efortul financiar pentru implementarea tuturor modificărilor cerute se va ridica la zeci de milioane de euro.
"Doar costurile cu anunţarea celor aproape opt milioane de clienţi se ridică la zeci de milioane de euro. În plus, în momentul în care clienţii vor veni la bancă cineva trebuie să se ocupe de ei şi nu există deocamdată personal suficient pentru acest lucru. Probabil se vor face angajări part-time", spune Adrian Apolzan, head of corporate affairs la ING Bank, un jucător care se apropie de un milion de clienţi de retail anul acesta.
Cerinţele minime de informare în cazul publicităţii la credite, setul de bază de informaţii pe care clientul trebuie să îl primească înainte de contractarea unui împrumut, condiţiile în care clientul se poate răzgândi sau rambursa finanţarea, sunt stipulate în Ordonanţa de Guvern pentru reglementarea creditului pentru consumatori, care se întinde pe 19 pagini.
Ordonanţa, publicată în Monitorul Oficial vinerea trecută, va intra în vigoare la zece zile de la publicare.
Părerile bancherilor sunt totuşi împărţite. În timp ce Apolzan consideră că este "aproape imposibil" ca modelele de contracte de credit să fie modificate într-un termen atât de scurt (zece zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei), alţi bancheri sunt ceva mai optimişti.
"Nu sunt foarte multe lucruri de modificat la contractele de credit, dar o să ne afecteze puţin costurile şi o să crească competiţia în sectorul bancar", spune Ga