Exporturile Philip Morris România, producătorul ţigaretelor Marlboro şi Parliament, au ajuns în acest an la două treimi din producţie, cu circa cinci procente mai mult decât ponderea deţinută în 2008, potrivit datelor furnizate de companie. Afacerile locale ale grupului sunt de 516 mil. euro.
Producătorii de ţigarete s-au confruntat în acest an cu un declin abrupt al vânzărilor la nivel local, de 40% în medie, pe care îl pun pe seama creşterii abrupte a accizelor la tutun de la începutul lui 2010, care a dus o parte din consum în zona neagră a pieţei.
Cea mai mare piaţă din FMCG, estimată la două miliarde de euro, s-a contractat astfel în primul trimestru cu un ritm mult mai mare decât celelalte segmente mari din sector, precum alimentele, băuturile sau detergenţii, care s-au oprit la rate de declin de circa 10% în volum.
Cum au reacţionat producătorii de ţigarete?
"Producţia noastră locală este în acest moment la parametri normali, în condiţiile în care două treimi din volume se duc pe alte pieţe din Uniunea Europeană. Exporturile sunt un colac de salvare pentru industria ţigaretelor în contextul actual, însă nu este uşor să le creşti, pentru că piaţa Uniunii Europene se contractă şi ea", a declarat Andrei Vasilescu, Corporate Affairs Director al Philip Morris România. "Pentru creşterea exporturilor ne batem cu celelalte fabrici din grup", a mai spus managerul.
Producătorul Marlboro are 10 fabrici în Uniunea Europeană, inclusiv cea din Otopeni, de lângă Bucureşti, iar acestea aprovizionează cele 27 de pieţe din spaţiul comunitar.
Şi ceilalţi producători mari de ţigarete au pariat pe creşterea exporturilor de la fabricile locale în ultimul an, potrivit datelor din piaţă. Piaţa de profil este dominată de trei companii de talie internaţională, British American Tobacco, Philip Morris şi Japan Tobacco International.
JTI, companie c