Numărul de insolvenţe creşte îngrijorător în acest domeniu. Unii operatori au asigurare, astfel că pot oferi banii înapoi celor păgubiţi, în timp ce alţii îşi pot lăsa clienţii cu ochii în soare. Sursa: AP PHOTO
Atenţie la agenţiile cărora le încredinţaţi banii dumneavoastră de vacanţă. S-a deschis nu doar sezonul estival, ci şi cel al insolvenţelor din turism. Avertismentul vine chiar de la operatorii din domeniu, care şi-au restrâns drastic activitatea pentru a nu intra în incapacitate de plată. Nu toţi au reuşit însă să evite dezastrul, astfel că sunt purtaţi de creditori prin tribunale sau se află deja în reorganizare judiciară.
"Turiştii ar trebui să se intereseze despre agenţie înainte de a face rezervări. Evită, astfel, situaţiile neplăcute în care agenţia intră în insolvenţă. Informaţii despre agenţii pot găsi la Autoritatea Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) sau pe diferite site-uri, unde pot afla date despre cifra de afaceri a agenţiei, despre profit, pierderi, bilanţul pe ultimii ani", spune Mircea Vladu, vicepreşedinte ANAT. Potrivit lui, dacă agenţia vizată înregistrează pierderi în mod constant, e bine să fie evitată.
Datorii acumulate încă de anul trecut
Unul dintre operatorii care nu a mai putut evita insolvenţa este Tunisiana Travel, care a anunţat luna trecută sentinţa dată de Tribunalul Bucureşti. "Avem asigurare pentru caz de insolvenţă, astfel că vom înapoia turiştilor contravaloarea pachetelor", asigură Gheorghe Stoian, directorul agenţiei. Potrivit acestuia, "mărul discordiei" a fost o datorie către principalul concurent în valoare de câteva zeci de mii de euro, rulajul a două săptămâni de lucru într-un an obişnuit.
"Piaţa a scăzut foarte mult încă de anul trecut, când am operat toată vara avioane ocupate în proporţie de 50%. În aceste condiţii, nu reuşeam să acoperim costurile şi