Artişti italieni de la Teatrul Scala din Milano îi vor învăţa pe angajaţii câtorva teatre româneşti, de la peruchieri şi până la regizori tehnici, arta din spatele scenei.
Maşiniştii, butaforii, recuzitorii, maeştrii de lumini şi sunet sunt rara avis. Neexistând şcoli care să scoată pe piaţă astfel de meseriaşi, aceste profesiuni sunt pe cale de dispariţie. Dacă înainte de Revoluţie se mai făcea o minimă instruire a tehnicienilor de scenă în atelierele Teatrului Naţional din Bucureşti, în ultimii 20 de ani aceste meserii au fost lăsate complet de izbelişte. Pornind de la această problemă cu care se confruntă din ce în ce în ce mai mult instituţiile de spectacol din ţara noastă, Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian" din Bucureşti a iniţiat proiectul SCENART de sprijin pentru competenţe în artele spectacolului din România. Proiectul aduce la Bucureşti maeştri formatori de la Accademia Teatro alla Scala din Milano, care îi vor instrui pe tehnicienii de scenă români. SCENART a absorbit aproximativ 5 milioane de euro din fonduri europene. Pe lângă tehnicienii Operetei, de proiect vor beneficia şi angajaţi ai teatrului Metropolis, ai Operei din Braşov, ai Teatrului Naţional din Târgu Mureş şi ai Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovschi" din Constanţa. Înainte de a trece la cursurile de specialitate, s-a făcut un studiu ce reprezintă o radiografie a situaţiei existente în instituţiile de spectacole din România, o evidenţiere a problemelor cu care se confruntă, legate nu doar de formarea personalului, dar şi de cadrul legislativ în care îşi desfăşoară activitatea, de necesităţile tehnice existente şi, în fapt, de modul în care trebuie sau ar trebui să funcţioneze o instituţie de spectacole performantă.
„Tehnicienii de scenă sunt în felul lor şi ei nişte artişti"
Umberto Bellodi de la Accademia alla Scala din Milano a declarat în urma analiz