Un grup de activişti pentru despăgubirea victimelor apartheidului încearcă să profite de Cupa Mondială pentru a aduce în atenţia lumii responsabilitatea companiei germane, care a furnizat Africii de Sud vehicule folosite în oprimarea activiştilor anti-apartheid.
Daimler este principalul sponsor al echipei naţionale de fotbal a Germaniei şi tocmai şi-a lansat o puternică campanie „The Fourth Star for Germany” pe 460 de autobuze, ca aluzie la cel de-al patrulea titlu de campioană mondială pe care nemţii speră să-l obţină la acest turneu final.
Marjorie Dobson, purtătoare de cuvânt la Khulumani, o organizaţie care militează pentru despăgubirea victimelor apartheidului, pregăteşte deja împreună cu o echipă de avocaţi o strategie care să facă legătura între sport şi politică, între trecut şi prezent. Arhiva ONG-ului conţine mii de relatări despre arestări, tortură, morţi misterioase şi mii de nume ale celor care au suferit de pe urma represiunii, scrie Der Spiegel.
În timpul apartheidului, Daimler a furnizat Africii de Sud cel puţin 2.500 de camioane Unimog, pe care poliţia sud-africană le-a transformat în blindate. Khulumani a acţionat în judecată compania germană şi pune acum problema moralităţii acesteia în afaceri.
Proces istoric
După ce o Comisie de aflare a adevărului, prezidată de episcopul Desmond Tutu, a audiat timp de cinci ani mii de martori şi de făptaşi, victimele apartheidului au primit un document care să le ateste acest statut şi despăgubiri de câteva sute de euro. Dar rolul companiilor străine care au ajutat regimul represiv a fost ignorat iar întrebarea dacă acestea sunt responsabile doar pentru calitatea produselor lor sau ar trebui să răspundă şi pentru modul în care pot fi folosite aceste produse a rămas fără răspuns.
Jobson argumentează că Daimler a continuat să facă afaceri cu Africa de Sud ch