Faptul că doar jumătate din magazinele anunţate pentru anul 2009 au fost deschise demonstrează că retailerii din bricolaj au frânat investiţiile, după o perioadă de cinci ani în care afacerile au crescut peste aşteptări.
Şi scăderile de anul trecut au depăşit aşteptările marilor jucători de profil: "Impactul crizei economice în retailul de bricolaj a fost mai mare decât ne-am aşteptat. Toţi retailerii au avut o atitudine optimistă la începutul lui 2009, însă declinul cererii le-a contrazis optimismul", a afirmat Dan Todor, directorul de marketing al Praktiker România.
Piaţa de distribuţie de materiale de construcţii s-a contractat anul trecut cu 25%, până la 2,2-2,5 mld. euro, iar previziunile pentru 2010 sunt în continuare pesimiste.
Investitorii străini au experimentat pentru prima dată scăderea cererii pe piaţă, arată datele Anuarului Cei mai mari jucători din economie, care va apărea la sfârşitul acestei luni.
Retailerul german Praktiker, care a deschis piaţa de bricolaj în 2002, a avut anul trecut primul declin al vânzărilor în România, de 12% în euro, în ciuda finalizării unui proiect de extindere la Focşani.
Chiar şi BauMax, reţeaua austriacă de magazine care se promovează ca fiind un retailer cu politică de preţuri mici, a trecut pe un trend descendent al afacerilor în 2009.
Singura companie din clasament care a reuşit să evite scăderea afacerilor în 2009 a fost Dedeman, însă avansul vânzărilor a venit pe fondul intrării în Capitală cu două unităţi şi al extinderii reţelei cu alte două magazine în oraşe din provincie.
În contextul îngheţării creditării, retailerii de profil a trebuit să se mulţumească într-un an de criză cu proiecte mici, de genul reamenajărilor sau renovărilor de case, după ce în ultimii ani creşterile mari de vânzări au venit datorită construcţiei de locuinţe noi sau ansambluri rezidenţiale cu sute de