Un nud şezând, desenat în tuş, al lui Tonitza s-a adjudecat cu 7.000 de lei la Alis, deşi preţul de pornire a fost de 4.000 de lei. Asta este vestea bună. Au urmat imediat Paul Neagu - "Tactile & Palpable - Architecture of an Anthropocosmos", tuş pe hârtie din colecţia familiei, Luchian - "La arat", cărbune pe hârtie, Iser - "Nud şezând", cărbune şi pastel, Petraşcu - "Marină", ulei pe pânză, dar niciuna dintre lucrări nu s-a cumpărat.
Este austeritate şi pe piaţa de artă? Deocamdată au apărut reacţiile de marketing. Anunţul este clar: în această licitaţie, preţurile de pornire ale majorităţii lucrărilor de artă plastică vor fi semnificativ mai mici decât estimările. După licitaţie, obiectele nevândute nu vor putea fi cumpărate decât la preţul cel mai mic al estimării. Mesajul dat de Goldart (www.goldart.ro) este o apropiere de strategia cu care a debutat Artmark: lucrările se pot vinde după licitaţie doar la preţurile estimate, nu la cele de pornire, mai mici, din şedinţa publică. Artmark are o altă viziune: "Aur pe pânză în Licitaţia de Vară Artmark 2010... o ripostă eleganţă dată inflaţiei".
Pe de altă parte însă, concurenţa pare inexistentă pe piaţa de artă, dacă trecem în revistă cifrele ultimei licitaţii Artmark (http://www.artmark.ro, rezultatele ultimei licitatii), cea de marine: 75,64% rata de adjudecare. Procentul este uluitor în comparaţie cu rezultatele Alis şi Goldart, care se joacă în jurul a 25%. Monavissa nu a mai anunţat nimic pe site despre licitaţia programată pe 6 iunie...
Alis mai vine cu un set de lucrări provocatoare, pe 12 iunie: Tonitza - "Moschee din Balcic", Ressu - "Peisaj cu lac", Iser - "Arlechin cu chitară", Baba - "Studiu de portret". Un ulei pe carton, "Mere", semnat Luchian, ne trimite spre finalul verii... Merele strălucesc, lucrarea are lumina magică pe care numai Luchian ştia să o strunescă. Preţul de pornire e